שהות בטוחה בים ובבריכה

0 38

שהות ליד מקור מים עם הילדים- הנאה גדולה הטומנת סכנות בחובה
להלן הדרכים והעצות לבילוי בטוח עם הילדים

 הבילוי במים מהווה עבור הילדים מקור של הנאה, שמחה ואפשרות לפעילות גופנית חשובה. יחד עם זאת בסביבת מים נדרשת תשומת לב מכסימלית והשגחה צמודה ופעילה על הילדים.
כאשר מדובר בשהות ליד מקור מים עם תאומים או שלישייה – נראה לעיתים כי מדובר במשימה בלתי אפשרית, במיוחד כאשר רק הורה אחד זמין לצאת לבלוי המשותף.

מהם הכללים שעלינו לאמץ במטרה לוודא בלוי איכותי ובטוח בבריכה או בים עם כמה ילדים בני אותו הגיל, במיוחד מדובר בתינוקות ופעוטות? האם רצוי שמבוגר אחראי אחד ישהה ליד מקור מים כאשר הוא מטפל במספר תינוקות או פעוטות בני אותו גיל?

                                                                                                                                         (קרדיט צילום: FreeDigitalPhotos.net/ David Castillo Dominici)

מסקר שקיים ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים עולה, כי כ-22% מההורים נוקטים התנהגויות לא בטיחותיות כשילדיהם נמצאים במים. מהסקר עולה כי 5.2% מההורים נחים על שפת הבריכה בזמן שילדיהם נמצאים במים, כ – 5% צופים על הילדים מחוץ למים, 4% קוראים על שפת הבריכה או על חוף הים, 3.2% משגיחים על הילדים האחרים הנמצאים מחוץ למים, והשאר שוחים במים להנאתם או עסוקים בדברים אחרים.

"טביעה מכונה גם 'המוות השקט' – היא מתרחשת במהירות ובדממה" מספרת אילת גבעתי ראש תחום פיתוח מארגון בטרם לבטיחות ילדים ומוסיפה כי "לרוב בעת טביעה לא שומעים בכי או צעקות מצוקה, הטביעה מתרחשת בעומק של פחות מ-10 ס"מ ובדרך כלל מתרחשת בהיעדר השגחה או בעת נתק קצר בהשגחה".

במהלך הטביעה – הילד נמצא במצוקה: קנה הנשימה נמצא מתחת לפני המים וכתוצאה מכך, הילד עוצר את נשימתו. בעקבות כך, רמת החמצן בגוף יורדת ודו תחמוצת הפחמן עולה דבר שמוביל לנשימה מהירה ולאיבוד עשתונות. המים מתחילים להיכנס לתוך הריאות ובנוזלי הגוף מתרחשים שינויים- הוא מתחיל לאבד את חומו במים קרים בקצב מהיר. במצב זה האדם מתקשה לקרוא או לאותת לעזרה.

תינוקות ופעוטות (0 – 4) קבוצה בסיכון

"כאשר אנו מתייחסים לקבוצת גיל של תינוקות ופעוטות, עלינו להכיר את העובדות המאפיינות קבוצת גילאים זו, במטרה להבין את הסכנה האורבת להם במשחק במים (גם בעומק של 10 ס"מ), מסבירה גבעתי ומדגישה: "משקל ראשם של ילדים בקבוצה זו, כבד ביחס למשקל גופם,  המודעות של ילדים בגיל זה נמוכה,  ויכולתם להתמודד ולהיחלץ ממצוקה מוגבלת. שילוב מאפיינים אלה עם העובדה כי ילדים אוהבים לשחק במים, מצריך מההורה הערכות מיוחדת, במיוחד כאשר מדובר בתאומים או שלישיות"
80% ממקרי הטביעה ניתן למנוע באמצעות אסטרטגיות מניעה הכוללות: לימוד שחייה, תוכניות חינוך והסברה, גידור בריכות שחייה פרטיות, שימוש באפודי הצלה תקניים בפעילות ספורט ימי והשגחה פעילה של ההורים ושל שירותי ההצלה.
חשוב להיות לצידו של הפעוט גם אם יש על ידיו מצופים במיוחד כאשר מבלים בבריכת פעוטות. בניגוד לבריכה המיועדת לכלל המתרחצים , בבריכה המיועדת לתינוקות ופעוטות אין נוכחות של מציל. בניגוד לדעת חלק מההורים כי המים הרדודים בטוחים יותר, יש לזכור כי דווקא שם ובעדר נוכחותו של מציל, חשוב פיקוח צמוד יותר של ההורה.
כאשר מדובר על ילדים גדולים יותר, גם אם זה עתה למדו לשחות, חשוב תמיד שהילד יהיה בטווח הראיה של ההורה וגם במרחק נגיעה המאפשר הושטת יד לעברו במקרה הצורך.

היכולת לשהות בים או בבריכה עם תאומים או שלישייה תלויה ביכולת של ההורה ובאופיו של כל אחד מהילדים. מומלץ שההורים יכירו את הכללים ואז יבחנו כל מקרה לגופו ויחליטו, האם הם מסוגלים לקיים השגחה צמודה על שניים או שלושה פעוטות במהלך שהייה ליד מקור מים או לא. גורם נוסף שישפיע על ההחלטה הנו הדינאמיקה בין הילדים והצרכים של כל אחד: במידה ושניהם אוהבים לשהות במים אזי יהיה קל יותר למבוגר האחראי להתנהל מולם כצוות. במידה וקיימת שונות בדינאמיקה , באחראיות ההורה להערך בהתאם בהיבטי בטיחות ומתן מענה לצרכי הילדים.

כללי הברזל של ארגון 'בטרם' לשהייה במים מחוץ לבית

ילדים שגילם פחות מחמש או שאינם יודעים לשחות – נדרשת השגחה צמודה ופעילה של מבוגר משגיח שיהיה במרחק נגיעה מהילד ובקשר עין עימו ופנוי מכל עיסוק אחר כמו שיחה, קריאה או דיבור בטלפון.

בים ובבריכה – יש לשחות רק בנוכחות מציל.

מומלץ להשתמש באביזרי ציפה אך הם אינם מהווים תחליף להשגחה צמודה ופעילה (הילדים יכולים להורידם, האוויר עלול לצאת מהם)

יש לבדוק שאביזרי הציפה מומלצים רק במידה ועומדים בתו תקן ישראלי (12402) , אמריקאי או אירופאי בהתאם לגילם ועל פי הקריטריונים הבאים:
ילדים שאינם בעלי יכולת שליטה במים/בתהליך הסתגלות (מגיל שנה ומעלה לערך)מצופי ידיים – מאפשרים לילד להסתגל למים ולרכוש בטחון ושליטה וגם, נמצאים מעל מרכז הכובד של הגוף ולכן ימנעו התהפכות. מומלץ להוריד אוויר בהדרגה במהלך השימוש במצופים בכל פעם שהילד מרגיש בטוח יותר במים, בעיקר אם הוא מכניס ראש למים בחופשיות.
גלגלי ציפה עם או ללא מושב – אינם מומלצים כלל! מרכז הציפה נמצא מתחת מרכז הכובד של הילד ובעקבות כך, כל התכופפות שלו עלולה לגרום להתהפכות של הפנים כלפי מטה. מכיוון שהרגליים תפוסות, קיים קושי מיוחד בשחרור והתהפכות חזרה. כמו כן אביזר ציפה מסוג זה, אינו מספק לילד אפשרות למגע אמיתי עם המים לביצוע תהליך הסתגלות ורכישת מיומנות של שליטה בגוף בזמן השהייה במים.
בננה/אטריה/נודל – אביזר זה אינו מהווה תחליף למצופים אלא מומלצת לתרגול תחושת שיווי משקל ומצבי ציפה שונים.
ילדים קטנים שאינן מסוגלים להחזיק את ראשם מעל המים, עדיף שלא ישתמשו באביזר ציפה אלא ישהו במים עם ההורה בלבד.

כללי ברזל לשהייה במים בתוך המרחב הביתי שלכם או של מכר
"ראשו של ילד בגיל הרך כבד ביחס לחלקי גופו האחרים ולכן, ילד המתכופף מעל מקור מים עלול להתהפך וליפול לתוכו. ילד בגיל זה אינו יכול לחלץ עצמו ממצב זה בשל מגבלות התפתחותיות" מסבירה גבעתי. 
לאחר השימוש חשוב לרוקן את המים מכל מיכל, דלי, אמבט, גיגית ובריכה מתנפחת. בנוסף, מומלץ למנוע גישה למאגרי מים שלא ניתן לרוקנם בתום השימוש (כדוגמת בריכה פרטית, מאגרי מים בטבע, בורות מים ועוד). כאשר הילדים נמצאים בתוך הבריכה או הגיגית, יש להישאר לידם ולפקח על התנהלותם בכל רגע נתון דהיינו – לא להשאירם לבד ולו לרגע אחד

המלצות ארגון 'בטרם' לבטיחות בים

הרחצה בים או בימה (כנרת, ים המלח) אינה דומה לרחצה בבריכה. הים אינו צפוי ומסוכן אף לשחיינים מקצועיים.
ראשית, כמה עובדות חשובות על הים ואזור הרחצה: הים הוא מסוכן, בלתי צפוי ומשתנה כל הזמן ועלול להיות מטעה : גם כאשר הים שקט כלפי חוץ, רוחשים בו זרמים וסחף ברי עוצמה, שבמקרים מסוימים יוצרים גם מערבולות. בים קיימים בורות – גם במים רדודים סטייה קלה הצידה עלולה לגרום לנפילה לבור שהמים בו עמוקים. במקומות רחצה מוסדרים הבורות מסומנים על-ידי המצילים בעזרת דגלים או חבלים. רוב הטביעות קורות במרחק מטרים ספורים מהחוף.

להלן ההמלצות

  1. שוחחו עם הילדים והסבירו להם את כללי ההתנהגות בתוך המים ומחוצה להם.יש לשחות רק בחוף מוכרז בזמן שהמציל נמצא במקום ורק באזורים שהוגדרו מראש על ידי המציל;חופים שלא הוכרזו כמותרים לרחצה מזוהמים ומסוכנים ביותר.
  2.  יש להישמע להוראות המציל;
  3. מי שאינו יודע לשחות – מומלץ שישהה במים רדודים בלבד, מול סוכת המציל ובליווי מבוגר שיודע לשחות; 
  4. גם ילד שיודע לשחות – חייב לרחוץ בים, בליווי של מבוגר היודע לשחות;
  5.  יש לשחות רחוק מהמזח ושובר הגלים ואין לקפוץ מהם לים;
  6. חשוב לשמש דוגמא אישית לילד בהתנהלות הכוללת, משלב ההכנה ליציאה לים, במהלך השהות בחוף ( או בבריכה) ועד לחזרה הביתה. 

חשוב לשמור על משמעת מים גם כאשר מטיילים או מבקרים ליד מקורות מי כגון: אגמים, נהרות

מאגר מים בטבע, זהה ברמת הסיכון שלו לכל מקור מים אחר כמו בריכה או ים. ברחבי הארץ קיימים מקורות מים מגוונים (בריכות, מאגרים, גבים וכדומה), חלקם עמוקים מאוד ומסוכנים. באחראיות ההורים לערוך הכנה ולהכיר את המסלול, בטרם הם יוצאים לדרך. לאחר היכרות עם המסלול התכונן, יש לבדוק את היכולות של ההורים וכל אחד מבני הבית לעבור בבטחה את המסלול המתוכנן

ככלל, נדרשת תשומת לב מיוחדת כשרוחצים ביםבבריכה או במקור מים אחר בבית או בטבע, ולכן יש לשהות עם הילדים שנמצאים בתוך או ליד מקור מים במהלך כל הרחצה.

You might also like More from author

Leave A Reply

Your email address will not be published.