הכנת כריך טעים ובריא לארוחת הבוקר כל הדרכים שגם התאומים שלכם יסיימו את הארוחה (המזינה) עד הפירור האחרון

1 417

כמה פעמים מצאתם את עצמכם עומדים מול המקרר ומנסים להמציא את הגלגל – ליצור כריך מקורי, מעניין ואיכותי שיגרום לפיות הקטנים להיפתח בזמן ארוחת הבוקר ולאכול בתאבון רב את המוגש להם על מפית האוכל. כמה מכם התאכזבו כאשר פתחו את קופסת האוכל הדקורטיבית וגילו את רוב הכריך מונח עם סימני שיניים קטנות, עדות לכך שניתנו ביס או יותר ואכן, היה ניסיון כושל לסיים את הארוחה

להלן מתכונים וטיפים להכנת כריך בריא ואטרקטיבי שיהיה מקור לגאווה בכל גן או בית ספר.  חשוב לזכור כי כאשר מכינים כריכים לתאומים או שלישייה, יש להתחשב בטעמו של כל אחד ולבחור בחומרי הגלם שיהיו ערבים לחיכו.

כאשר אני עורכת שינוי בתפריט בלווי משפחות במטרה לקדם את המשפחה כולה לתזונה בריאה, אני נוהגת לשלב מתכונים אהובים מתוך האמונה והניסיון, שילדים לא אוהבים הפתעות אלא את המוכר והידוע. ארוחת בוקר הנה הארוחה החשובה ביום שהנה בעלת יכולת להשפיע על רמת הריכוז של הילד ולתרום להישגיו בלימודיים, ולכן חשוב להכין כריך שיהיה מזין, איכותי ומתאים לחיך של כל ילד.

להלן מספר דרכים כיצד להכין כריך טעים המורכב מחומרי גלם איכותיים ובריאותיים:

בחירת סוג הלחם – פעמים רבות הורים מספרים כי הילדים מסרבים לטעום לחם העשוי מקמח מלא. לאחר ברור מקיף, ברוב המקרים עולה כי גם ההורים לא מוכנים לוותר על הלחם הלבן. במטרה לעורר עניין אצל הילדים לשינוי סוג הלחם, חשוב שההורים ישמשו דוגמא אישית ויאכלו מידי בוקר, לעיניי ילדיהם סוג לחם אחר. אכילת לחם לבן דומה לאכילת כמויות זהות של סוכר. בשני המקרים, גופנו מגיב בהפרשת אינסולין בכמות גדולה כדי להכניס את הסוכר לתאים. כאשר נוצרים עודפי סוכר, הגוף אוגר אותם כשומנים בצורת טריגליצרדים, הן בכבד והן בתאי שומן.
לאחר אכילת לחם לבן עולות רמות הסוכר בדם ועם הוספנו גם שוקולד למריחה (מאכל אהוב על רוב הילדים), הדבר עלול בטווח הארוך להשפיע לשלילה על תופעות שונות כגון: היפראקטיביות, הפרעת קשב וריכוז, השמנה, פרופיל שומנים גבוה ועוד.
לחם העשוי מקמח מלא אומנם עשיר יותר במינרלים וסיבים תזונתיים אבל גם הוא מתפרק במהירות יחסית לגלוקוז.
איזה לחם מומלץ אם כן? לחם העשוי כולו או רובו מקמח שיפון הוא האידיאלי מכיוון שאינו מעלה את הסוכר בדם באותה מהירות כמו קמח מחיטה, כך יכול לעזור לילדים להישאר שבעים וערניים יותר. פשרה סבירה היא לחם כוסמין ללא שמרים, המותפח בעזרת שאור. אם גם זה לא צלח חזרו ללחם מלא שמספק ויטמינים ומינרלים ומרחו עליו ממרח שומני שיעזור לפרוק איטי יותר של המזון במערכת העיכול (חומוס, טחינה, אבוקדו).
אפשרות נוספת היא הכנת טורטייה ללא גלוטן על בסיס אורז מלא ועדשים. ניתן לאכול את הטורטייה ללא ממרח כלשהו בשל העובדה שהיא עשויה מאורז מלא ועדשים ומהווה חלבון מלא, אשר בתוספת ירקות טריים, מרכיבים יחד ארוחה מלאה. במידת הצורך ובהתאם לטעם, ניתן להשתמש בממרח אבוקדו, טחינה או חומוס.
חשוב להציע מזון בריא משלב הטעימות – מהרגע בו התינוקות או פעוטות מתחילים לעשות את דרכם החדשה בעולם הקולינארי (בגילאי 6 חודשים לערך), מומלץ להציע להם לחם בריא כפי שצוין לעיל. (נוימן רוטברג ממליצה שלא לחשוף פעוטות לגלוטן לפני גיל שנה בשל חשש לרגישות לגליאדין חלבון החיטה). בצורה כזו, הם יתרגלו, מהביס הראשון ללחם בריא ומזין. כאשר מדובר בילדים גדולים יותר שהתרגלו לאכול לחם לבן, מומלץ לבחור בלחמים עם מגוון של סוגי דגנים (ולא רק בציפוי) ולא בלחם הקל והרך ביותר. ככל שהמרקם דחוס יותר כך רמות הסוכר יהיו מאוזנות יותר.

שילוב ירקות ופירות כחלק בלתי נפרד מארוחת הבוקר – חשוב לבחור במנת ירק או פרי במוצר משלים לכריך, בהתאם לטעמו של כל ילד. בצורה זו, נוכל להיות בטוחים כי כל אחד מהילדים קיבל מנה נוספת של סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים. ברוב המקרים, גם אם בתחילת הדרך אחד הילדים יביע התנגדות למאכל זה או אחר בסופו של יום (במיוחד כאשר מדובר ביום לימודים ארוך), ילד רעב יאכל או לפחות יטעם וינסה מאכלים חדשים.

היצע של מגוון ממרחים – ממרח מרשים וטעים יאפיל על סוג הלחם ופעמים רבות יגרום לילד לאכול את כל ארוחת הבוקר, גם אם גילה התנגדות לסוג הלחם.
Fotolia 67690383 S

אילו ממרחים מזינים אפשר למרוח על הלחם, וכך גם להעשיר את ההיצע הקולינרי מידי בוקר?

לפניכם מגוון רחב של ממרחים מקוריים ואהובים, כולם בריאים וקלים להכנה:

סלט ביצים ללא מיונז
מצרכים
4 ביצים קשות, סלט טחינה ביתי שמבוסס על כוס טחינה גולמית משומשום מלא (מומלץ טרום נבוטה המשפיעה לטובה על ספיגת הסידן) וכוס מים קרים, לימון, מלח ושום (למבוגרים)
אופן ההכנה
ערבבו לימון ומלח לפי הטעם (למבוגרים ניתן להוסיף גם שום). קצצו את הביצים והוסיפו ל 4 כפות טחינה מוכנה.
ערבבו את כל המצרכים יחד וקבלו סלט טעים ומיוחד

טחינה סגולה או צהובה- הצבע יעשה את ההבדל!
מצרכים
סלק
כוס טחינה ביתית
או כורכום
אופן ההכנה
טחנו סלק מבושל היטב, יחד עם כוס טחינה בייתית מוכנה מראש (מתכון מפורט משולב בהסבר על הכנת בסלט הביצים) והוסיפו תיבול במידת הצורך. ניתן לגוון ולהכין גם טחינה צהובה (ללא סלק) ע"י הוספת מעט כורכום לסלט טחינה.

ממרח פסטו
המצרכים
צרור עלי בזיליקום, 100 גרם אגוזי מלך שהושרו, 2-3 שיני שום, חצי כפית מלח וחצי כוס שמן זית .
אופן ההכנה
הכניסו את כל המצרכים יחד לבלנדר, הפרידו את עלי הבזיליקום, את האגוזים שטפו היטב (לא תאמינו כמה לכלוך יוצא מהם) ערבבו ותקנו תיבול במידת הצורך..
ניתן לאכול את הממרח כפי שהוא וגם, לשלב ליד חביתה או ירקות טריים.

חומוס רומני / ממרח שעועית לבנה
המצרכים
2כוסות שעועית לבנה מבושלת (אפשר להשתמש במוצר קפוא)
3 שיני שום
2 כפות שמן זית
|מלח ופלפל
אופן ההכנה
מבשלים את השעועית עד לריכוך, מכניסים למעבד מזון יחד עם כל הרכיבים ומתקנים תיבול.

ממרח שוקולד הבית
לא מומלץ לתת ממרח מתוק לילדים, גם אם הוא נחשב למזין יותר, מדובר עדיין בסוכרים, אלא להגיע להסכם עם הילדים שפעם בשבוע יקבלו ממרח מתוק.
מצרכים
כלי זכוכית ריק (או צינצת של שוקולד אהוב נקייה).
דבש / סילאן ללא סוכר
ממרח שקדים ללא סוכר/ טחינה גולמית
תמצית וניל איכותית
אבקת חרובים/קקאו איכותי
אבקת קפה שעורה (מומלץ אם משתמשים בחרובים) + 2 כפות מים
אופן ההכנה
מלאו חצי ממיכל הזכוכית בדבש או סילאן ללא סוכר (אפשר לשלב חצי כמות מכל חומר גלם). מלאו את החצי השני בממרח אגוזים כלשהו: ממרח שקדים ללא סוכר ו/או טחינה גולמית ואו ממרח אגוזי לוז (מומלץ!!). ולאחר מכן, כמה טיפות תמצית וניל איכותית. בכלי אחר ערבבו אבקת חרובים עם כף אבקת קפה שעורה ו- 2 כפות מים, (ניתן להחליף את אבקת החרובים וקפה השעורה בקקאו איכותי). כעת יש לערבב את שתי התערובות שנוצרו עד שהעיסה הופכת הומוגנית.

לממהרים – ממרח שקדיה ודבש או ריבה ללא תוספת סוכר
זהו מוצר חובה אצלי בבית, המשתלב נהדר עם ממרח מתוק ומעשיר אותו בסידן, חלבון וסיבים תזונתיים.
מורחים שקדיה ומעליו דבש או ריבה ללא סוכר.

בין אם מדובר בארוחת בוקר או ערב, ישנן מספר דרכים להפוך את הכריך למעניין ומגרה: לקשט את הלחם בירקות וכך ליצור דמויות, לחתוך את הלחם עם חותכנים של עוגיות (מומלץ אם הילדים מסרבים לאכול לחם מלא), לעטוף את הכריך בנייר אטום ועליו לכתוב כמה מילים, לצייר דמות אהובה ולגדולים יותר גם לכתוב על פתק קטן כמה מילות אהבה.

בתאבון 🙂

עדי נוימן רוטברג נ- טורופתית מוסמכת ומומחית אתר 2wins מזל תאומים

'המטבח הבריא של עדי'
www.facebook.com/anrnat/timeline

 

 

You might also like More from author

1 Comment

  1. openvpn firewall IP leak says

    I was suggested this blog by my cousin. I'm not sure whether this post is written by him as no one else know such detailed about my
    difficulty. You're amazing! Thanks!

Leave A Reply

Your email address will not be published.