הוא בן חצי שנה ועדיין לא זוחל, ואחותו מטיילת בכל הבית, מה לא בסדר איתו?!!!" שלבי ההתפתחות ומה עושים עם פערים התפתחותיים אצל תאומים  

דנה קידר מדריכה מוסמכת ליווי התפתחותי לתינוקות  

0 403

"הם ממש עצלנים, לא זוחלים בכלל ", "היא בת שנתיים ועדיין לא אמרה מילה – אחיה לא מפסיק לקשקש"… כשמדובר בתאומים – ההשוואה עוד יותר מלחיצה. תאום אחד שמתפתח קצת יותר, וישר עולות תהיות ושאלות לגבי השני – מה לא בסדר איתו?!!! מהם שלבי ההתפתחות הנורמטיביים לילד, מה קורה במצב בו קיים פער משמעותי בין התאומים? ומהם הסימנים הדורשים בירור מיידי?

 

מאת: דנה קידר מדריכה מוסמכת ליווי התפתחותי לתינוקות בשיטת "צעד ראשון", ובעלת סטודיו "דודנה- התפתחות מבראשית" לליווי התפתחותי

 

אחד הקשיים שהורים לתאומים ושלישיות מתמודדים איתם הוא הפער ההתפתחותי ביניהם, ובעקבות כך היותם מקור להשוואה בלתי פוסקת: הוא הולך והיא לא, הוא עצלן והיא סקרנית, היא כבר מדברת והוא בכלל לא מבין, היא צוחקת והוא בכיין ועוד.

כל ילד הוא אישיות וישות בפני עצמה, לכל אחד מהם יש רצונות די ברורים, אופי מובהק ויכולות שונות. כך גם צריך להתייחס גם לפערים ביניהם. בהריון מרובה עוברים לעיתים נולדים תינוקות בפערי משקל או עקב מצוקה עוברית של אחד מהעוברים. כדי להציל את ההיריון מיילדים גם את העובר שאינו סובל ממצוקה- וכך נוצר פער עוד בשלב היותם ברחם.

לפני מספר חודשים הגיעו אליי תאומים בני חצי שנה, עם פערי משקל מהותיים (1000 גרם), וכך גם משך השהות  של כל תינוק בפגייה (4 שבועות הבדל). הפערים בינהם היו משמעותיים, ולכן נתתי לכל אחד מהתינוקות את המענה לו הוא זקוק, במקום להתייחס אליהם כאל יחידה אחת. מבחינה התפתחותית הפערים החלו להצטמצם.

 

קודם כל תרגעו!

הורים יקרים.. קודם כל תירגעו. ההורים שלנו טוענים כי 'פעם' הם הסתדרו לבד, והם לא נזקקו לעזרתן של יועצת שינה, יועצת הנקה, יועצת מנשאים ויועצת התפתחותית. הזמנים השתנו וגם כך מודל ההורות והצרכים של כל הצדדים. כיום המודעות גדלה, וכך גם לעיתים החשש.

בסדנאות לליווי התפתחותי שאני מעבירה, אני יכולה לזהות את הלחץ של ההורים לגבי כל אחד מהילדים. חשוב לזכור שכל תינוק מתפתח בקצב אחר, בהתאם לשבוע בו הוא נולד ולמטען הגנטי שלו. מבחינה התפתחותית, הריון מרובה עוברים שווה לאחים שנולדו בפער של כמה שנים- ההבדל היחידי שהם נולדו באותו היום!

 

 

 

  • לעיתים תאומים נולדים בפער של משקל משמעותי ויש לכך השלכות על ההתפתחות: התאום הקטן יותר יעלה במשקל בקצב איטי יותר ולכן ישהה יותר בפגייה, בסביבה רוויה רעשים וגירויים ולא בסביבה שקטה.
  • השלכות הפגות על תינוקות בהריון מרובה עוברים דורשים מעקב אחר כל תינוק בנפרד, לכל תינוק יהיו השלכות שונות הגורמות לעיכוב כזה או אחר, ומן הראוי שיהיו פערים.
  • לתינוקות הסובלים מריפלוקס השכיבה על הבטן גורמת לאי נוחות ולכן שוכבים פחות כל הבטן ויותר במנח גבוהה כדי למנוע עלייה של האוכל. שהייה מופחתת על הבטן גורמת למתח עודף בשרירי הגב.
  • לכל תינוק יש טונוס שרירים ברמה שונה. טונוס הוא מתח השריר של התינוק. לרוב התינוקות יש טונוס מאוזן, אך יש תינוקות עם טונוס נמוך ולכן חגורת הכתפיים שלהם חלשה יותר וזה מתבטא בשכיבה על הבטן ובאלמנטים התפתחותיים נוספים- ויש תינוקות עם טונוס גבוה, ולכן בעת שכיבה על הבטן התינוק מתקשה להיות נינוח ולהרפות ומוציא המון אנרגיה כדי לאזן את עצמו. הבדלים אלו גורמים לפערים בהתפתחות.
    טונוס זה דבר שנולדים איתו- אי אפשר לשנות או להחליף אותו, אלא לחזק תינוק עם טונוס נמוך ולהרפות תינוק עם טונוס גבוה.
  • הבדלי אופי, בנים ובנות- ישנה תיאוריה שאינה מוכחת מדעית, לפיה בנות מתפתחות מהר יותר מבנים. גם אם הדבר נכון, לכל תינוק יש אופי אחר, המניע אותו בתהליך ההתפתחות. תינוק עם המון מוטיבציה וסקרנות ירצה להתקדם ולגלות עולם. תינוק שיש לו אופי רגוע יותר- יעדיף להישאר באזור הבטוח שלו. אין זה אומר ששניהם לא יכולים להיות באותו השלב ההתפתחותי, אך לאופי יש תפקיד חשוב בתהליך זה.
  • סביבה התפתחותית- מכלול אזור המחייה של התינוק והצוות המטפל בו, משפיעים גם הם על אופן וקצב ההתפתחות. תינוק השוהה רוב היום בעגלה או בסלקל- לא יוכל לזחול, לחקור את הסביבה, וללמוד,לעומת שהייה במשטח מתאים, כמו מזרן פעילות, ג'ימבורי, דשא או גן שעשועים. תינוק שנמצא רוב הזמן על הידיים, בעגלה או במנשא לא יוכל לפתח את העצמאות המוטורית והקוגניטיבית. חשוב לתת לכל אחד מהילדים את האפשרות להתנסות באמצעות הדרכה וחיקוי.

 

כאשר בוחנים את התפתחות התינוק, חשוב לשים לב לנתונים הבאים:

  • תינוק שנולד פג- ההתייחסות היא לגיל המתוקן, ולא לגיל הכרונולוגי.
  • תינוק שנולד לאחר הריון בסיכון (הריון מרובה עוברים, סכרת הריון, שמירת הריון ממושכת וכדומה).
  • מנח עכוז ברחם- משפיע על ההתפתחות מחוץ לרחם, בעיקר בערסול ובהרפיה.
  • לידת חירום בקיסרי, לידה מכשירנית
  • האם יש אחים נוספים, ומה היו השלבים ההתפתחותיים שלהם.
  • גנטיקה- האם ההתפתחות של ההורה הייתה תקינה
  • סביבה התפתחותית

 

 

 

שלבי ההתפתחות המוטורית התקינה ע"פ חודשים (אנא.. התייחסו לכל תאום בנפרד!)

  • לידה: הרמת הראש הראשונה מתבצעת כשהתינוק יוצא מתעלת הלידה.
  • גיל חודש: שכיבה על הבטן והפניית הראש לשני הצדדים.
  • גיל 3 חודשים: שכיבה מאורגנת על הבטן, השענות על המרפקים. הושטת ידיים לעבר חפצים באופן רצוני.
  • גיל 4.5-6 חודשים: התהפכות מהבטן לגב או מהגב לבטן (לקראת גיל 6 חודשים, התהפכות לפחות לצד אחד).
  • גיל 6-8 חודשים: זחילת גחון.
  • גיל 6-10 חודשים: עלייה על שש.
  • גיל 8-10 חודשים: זחילה על שש.
  • גיל 8-11 חודשים: ישיבה עצמאית (בדרך כלל מתרחש במקביל לזחילה על שש).
  • גיל 9-12 חודשים: עמידה עצמאית.
  • גיל 10-12 חודשים: הליכה סביב חפצים.
  • גיל 16 חודשים: הליכה עצמאית.

 

כל שלב התפתחותי נשען באופן ישיר על השלב ההתפתחותי הקודם

לדוגמא: תינוק שלא נמצא הרבה על הבטן ושוכב הרבה על הגב, יתקשה להתהפך מהבטן לגב מכוון שכדי להתהפך מהבטן שרירי הבטן צריכים להיות רפויים ולא מוחזקים (תנסו לשכב על הגב ותרגישו את שרירי הבטן המתוחים). אין זה אומר שהוא לא יתהפך מהבטן לגב, אך ההתהפכות לא תהיה מאורגנת, לא תהיה הפרדת תנועה כדי שהוא יתהפך בנינוחות ולא מתוך מאמץ…

 

מהם הסימנים הדורשים בירור? הכוונה לתינוק שנולד במועד

  • תינוק שבכלל לא מרים את הראש בגיל חודש.
  • תינוק שמתקשה בהרמת ראש בגיל 3 חודשים.
  • תינוק שאינו מושיט ידיים/עוקב עם העיניים בגיל 4 חודשים.
  • תינוק שמיצה את הגיל בשלב ההתפתחותי ואינו מראה סימנים להתקדמות (לדוגמא: תינוק בן חצי שנה שאינו מנסה בכלל להתהפך, תינוק בן 9 חודשים שאינו מראה סימני זחילה).
  • תינוק שמתפתח בקצב מהיר מדי (זחילה מהירה בגיל חצי שנה).
  • רגרסיה בהתפתחות (תינוק שהתהפך באופן רצוני במשך תקופה והפסיק לחלוטין).
  • תינוק שנבהל מהמון גירויים ולא מפסיק לבכות.

 

 

 

סדנה לליווי התפתחותי היא סדנא שבה מקבלים ארגז כלים מקצועי וממוקד בנושאים שונים ומגוונים:

  • התמודדות עם כאבי גזים
  • האם כדאי לתת מוצץ או לא?
  • דרכי הרגעה בעת בכי
  • איך לעזור לתינוק לשכב על הבטן בנוחות
  • איך משתמשים במנשא בד ומהם יתרונותיו לעומת מנשאים אחרים?

וכן הלאה…

 

במהלך הסדנא אני עונה על כל השאלות שההורים שואלים בנוגע להתפתחות כל אחד מהתינוקות.  המפגש של אימהות, השאלות שעולות וההבנה של ההנאה והאתגר ב"חופשת" הלידה, יוצרים קרבה ונינוחות כבר מהמפגש הראשון.

איך מגיעים לסדנא לליווי התפתחותי עם תאומים? למען האמת… די בקלות. אם לאימא אין עזרה, במהלך הסדנא אני לוקחת תינוק אחד והאימא את התינוק השני- וכך היא יכולה להעניק לכל אחד מהם את מלוא תשומת הלב. לרוב האימהות לא רוצות ללכת…

 

 

לשאלות נוספות ויצירת קשר מוזמנים להתקשר לטלפון 0522-242487
או באמצעות עמוד הפייסבוק

ניתן גם לבקר בחנות  בלחיצה על הלינק – מרמלדה מרקט

 

You might also like More from author

Leave A Reply

Your email address will not be published.