מורים וגננות יקרות- בשכבה שלכם לומדים תאומים? זה בשבילכם!

איריס בר-ניר כהן, מחברת היריון בגדול, המדריך להריון רב עוברים ורד בן פורת, בעלת תאומים ומשפחה – מרכז להדרכת הורים ואנשי מקצוע סייעה:ליאת גרוס, פסיכולוגית חינוכית מומחית

0 367

מה עושים כאשר אח תאום לומד אצלכם לראשונה בכיתה? האם יצירת השוואה בין האחים נכונה והכרחית? הידעתן כי יש לכן השפעה על הסתגלות טובה של הילד התאום הלומד בכיתה המקבילה?

במהלך העשור האחרון, גדל בהתמדה מספר התאומים בצורה דרמטית, דבר הגורם למצב בו כמעט בכל כיתה לומד תאום אחד או יותר. המעבר של זוג תאומים או שלישייה לגן חדש, לימודים בבית הספר היסודי וכל מסגרת חינוכית חדשה עלולה להיות מאתגרת ומורכבת לילדים, להורים וגם לצוות החינוכי.
כיום, כאשר ברוב הגנים והכיתות מתחנכים תאומים או שלישיה, יחד או בנפרד, מתמודדים המחנכים עם שאלות רבות הנוגעות בייחודיות זו.

כאמהות לתאומים וכנשות מקצוע בתחום אנחנו שמחות להתמקד ולהאיר את הנושא אתכן, המחנכות והמטפלות יום יום בתאומים או בשלישייה, כולם יחד וכל אחד לחוד .

בשנים האחרונות מערכת החינוך בישראל קולטת, מחנכת ומטפחת מאות רבות של זוגות תאומים, וכן שלישיות.
כהורים לתאומים וכאנשי מקצוע אנו רואות חשיבות גדולה בהיכרות של איש החינוך שילווה את ילדינו עם נושא התאוֹמוּת. (שלישיה תיקרא גם היא, לצורך העניין תאומים, אם כי כמובן מדובר בהתמודדות מורכבת יותר).

 

תאומים – שניהם יחד וכל אחד לחוד

בראש ובראשונה, חשוב לזכור כי מדובר במצב נתון, בעל השלכות התפתחותיות פסיכולוגיות וחברתיות. התאומות הינה חלק בלתי נפרד מאישיותם, ומשמעותי ביותר, בין אם הם במסגרת חינוכיות משותפות או נפרדות. ישנה חשיבות גדולה לכך שהצוות החינוכי יכיר במשמעות הגדולה של כל תאום בעיני אחיו, ושל התאוֹמוּת כמרכיב באישיותו של כל אחד מהם.

מעבר להיותם תאומים, כל אחד מהם הוא אדם, ייחודי ומיוחד. לעיתים אנחנו נוטים לראותם כשני חלקיו של השלם, ולכן עלולים לטעות ולצפות שיתנהגו באופן דומה או ישלימו האחד את פעולותיו או מחשבותיו של השני. ציפייה זו עלולה לפגוע ביכולתם לגבש אישיות עצמאית ודרכי התמודדות שונות עם העולם. חשוב לאפשר לכל אחד מהם להתנסות באופן עצמאי בסיטואציות אישיות, חברתיות ולימודיות שונות.

 

המשמעות של הורות לתאומים

להיות הורה לתאומים פירושו, בעבורנו – להיות הורה מזן קצת אחר. כבר מתחילת הדרך אנו נתקלים באתגרים ייחודיים: הריון מסובך יותר, לידת פגים, קשיים לוגיסטיים בשנות הינקות ולאחר מכן, יחס מיוחד של החברה, התמודדות עם העניין המיוחד בתאומים והמיתוסים סביבם וכן הלאה.
אחד האתגרים העיקריים העומדים בפני הורים לתאומים הוא לסייע לתאומים לפתח אישיות עצמאית ותחושת נפרדות המגדירה את כל אחד מהתאומים כאדם שלם בפני עצמו, אך במקביל
לשמור ולחזק את הקשר התאוֹמים ביניהם, המהווה גם הוא מרכיב חיוני בזהותם.

על חשיבות הקשר בין הצוות החינוכי להורים ובינו לבין הילדים

ככל הורה, גם להורים יש ציפיות מהמערכת המחנכת, ומשיתוף הפעולה במטרה להעניק לילד בסיס טוב ללמידה ולהתנהלות חברתית. להורים לתאומים ישנן כמה ציפיות ייחודיות:

– הבנה וסיוע ברכישת הזהות הנפרדת של התאומים או השלישייה השוהים באותה המסגרת, ולאיתור קשיים הנובעים כתוצאה משהותם יחד באותה מסגרת חינוכית או כתוצאה מהפרדתם למסגרות חינוכיות שונות.

– מודעות של הצוות החינוכי לקשיים הלוגיסטיים העומדים בפני ההורים – תיאום בין שתי המסגרות, ישירות או דרכינו, בכדי למנוע מצבים בהם מתקיימות אסיפות הורים, מסיבות חגים או מסיבות סיום באותן השעות באותם הימים.

– פנייה לכל אחד בנפרד מסייעת להם לגבש את זהותם האישית ולך כאיש חינוך להכיר בייחודיות של כל אחד מהם. חשוב ללמוד להבחין בין הילדים גם כאשר מדובר בתאומים זהים – מצב בו מומלץ למצוא סימנים קבועים שיקלו על הצוות (תספורת, ביגוד בצבעים שונים וכדומה.

– הזמנות למסיבת סוף שנה, תמונה לאלבום, שעה של אסיפת הורים וכן הלאה, את כל אלה זכאי כל תאום לקבל , ועל כן הקדישו זמן נפרד לכל ילד וזמן כפול להורה.

– חשוב ליזום פעילויות נפרדות לכל אחד מהתאומים. במידה וילדי הגן/הכיתה פועלים בקבוצות, חשוב לשלב את כל אחד מהתאומים בקבוצה נפרדת, במטרה לאפשר להם להתמודד עם מצבים שונים כפרט ולא כזוג. הימנעו משליחת תאום אחד לבצע משימות עבור אחיו. חשוב להיות ערני לגבי תפקוד התאומים יחד ובנפרד בחברה.

יחד עם זאת, זכרי/זכור שהקשר בין התאומים הוא קשר ייחודי שהרבה ממנו בא לידי ביטוי בהתנהגותם וחלק ממנו נסתר מהעין. כבד/' את הקשר ביניהם, הקשב/י לרצונותיהם המשותפים והנפרדים.

– הימנעו מהשוואות – כל תאום עומד בפני עצמו. לעיתים בני המשפחה מתקשים במשימה זו, והתנהגות נכונה של אנשי הצוות תחזק את הילדים ותכוון את הוריהם.

– שמרו על ערנות לגבי בעיות או קשיים של התאומים העשויים לעלות במהלך ההתפתחות שלהם, זאת בכדי לאתר בעיות בזמן, ליידע את ההורים ולאפשר לילד לקבל את הטיפול במועד.

חשוב להיות ערני למצבו של כל אחד מהילדים לאורך השנה, במיוחד כאשר מדובר על השנה הראשונה במסגר החינוכית. מומלץ להביא לידיעת ההורים כל דבר שנראה לכם רלוונטי להיותו של הילד חלק מצוות , עם דגש על החודשים הראשונים לאחר ההפרדה בינו לבין אחיו התאום. במידת הצורך יש להיעזר באנשי מקצוע נוספים.

 

בקשו מההורים למלא מידע רלוונטי המתייחס לכל אחד מהילדים, במטרה לאפשר היכרות מוקדמת עם כל אחד.

 

שנת לימודים מוצלחת ומהנה

 

לעמוד של ורד בן פורת לחצו>> יש לי רק שאלה

 

הפרדת התאומים לראשונה בכיתה א' – איך זה מרגיש שנה אחרי?לחצו

 

 

You might also like More from author

Leave A Reply

Your email address will not be published.