הכנה התאומים לכיתה א – הרבה מעבר ללמידת קרוא וכתוב

0 247

החופש הגדול החל ואצל רבים מהילדים מדובר בתקופה של הכנה להתחלה חדשה, במיוחד עבור ילדי גן חובה אשר עוברים מהגן לבית הספר. המעבר מ"החממה" של הגן ללימודים בבית הספר,הנו משמעותי מאוד עבור הילד ומשפחתו. ככל שהתאריך 1.9 הולך וקרב, גוברת ההתרגשות המהולה בציפייה וחששות מצד הילד וההורה. הורים רבים שואלים עצמם מהו הציוד לו זקוק הילד לקראת המסע החדש אליו הוא יוצא? (ציוד חומרי, קוגניטיבי, רגשי וחברתי). ההבנה כי הילד ילמד במסגרת חדשה, בה ייבחן ויוערך על-פי קריטריונים שקבע בית הספר עלולה להעלות חששות לא מעטים יחד עם זאת, חשוב שאנו ההורים נהיה מודעים.

איך עושים זאת נכון? רמז – מכינים את הילד כבר מגיל צעיר . . .

במידה וישנו קושי אצל הילד, סביר להניח כי הגננת יידעה אותנו מבעוד מועד. כך או כך, חשוב לתת ביטוי לחזקות, ליכולות, הכישורים והצרכים האינדיבידואלים של הילד שלנו. הכירו את ילדכם, סייעו לו להכיר את עצמו והשתדלו להימנע מהשוואות לילדים של אחרים. חשוב גם להעביר את המסר כי אנו מאמינים ביכולות של ילדינו להתמודד וכפועל יוצא מזה עד כמה הוא מאמין בעצמו.

 

קודם כל תרגעו

מידת המוכנות של הילד ללימודים בכיתה א' תיבחן במהלך לימודיו בגן חובה, דבר שיעשה על ידי הצוות החינוכי ופסיכולוגית הגן במידת הצורך. לקראת סוף השנה, הפסיכולוג החינוכי עורך אבחון מוכנות לכל אחד מהילדים בגן, במטרה לבחון התאמה ללימודים בבית הספר. בנוסף, בגני הילדים מיושמת כיום "תוכנית מעבר" שמטרתה, להכין את הילדים לקראת המעבר לבית הספר, להפחית את רמת החרדה והחששות והפיכתו של בית הספר למקום מוכר ונעים. התכנית כוללת הכרות עם מושגים של בית הספר, מפגשים עם תלמידים, ביקורים וסיורים בבית הספר בו ילמדו, מפגש עם המורה העתידית ועוד.

 

שמרו את חווית הגן ככל שניתן

רצוי לאפשר לילד ללמוד בצורה חווייתית עד כמה שניתן ולאפשר לו להתנסות בדברים בהתאם לקצב ההתפתחות האישי שלו. במידה והילד מגלה סקרנות לאותיות, מספרים, צורות או כל אלמנט אחר השייך למסגרת של כיתה א' – מומלץ לאפשר לו להיחשף לפעילות חווייתית מהנה במסגרת המשפחתית. חשוב להימנע מהפעלת לחץ על הילד, שעלול להפוך את ההנאה לעול. משפטים העלולים לעורר לחץ: "אתה חייב ללמוד את האותיות, אחרת לא תצליח בכיתה א'", "כל החברים שלך כבר יודעים לכתוב את השם שלהם ורק אתה לא", "אם לא תשפר את הכתיבה שלך עכשיו, יהיה לך קשה מאוד בכיתה א". יחד עם זאת, מומלץ לאתר את הקשיים של ילדינו ולסייע לילד בעזרת עידוד, תמיכה ומתן חיזוקים. ניתן גם להיעזר בגננת או באנשי מקצוע נוספים איתם ניתן ליצור קשר באמצעות הגן, בשירות הפסיכולוגי הקיים בכל עיר, דרך קופות החולים או באופן פרטי (קלינאית תקשורת, מרפאה בעיסוק, עובדת סוציאלית, פסיכולוגית ועוד).

 

child 1260411 1920

 

קורסי הכנה לכיתה א' – כן או לא

קיימים קורסי הכנה רבים ומגוונים, המציעים מסגרת תומכת עבור ילדים הזקוקים לכך, בהתאם לרמת בשלותם והקושי איתו הם מתמודדים. רבים מההורים נלחצים כאשר הם משווים את ילדם לילד של חבר או לילד של השכן שכבר קורא ספרים בשטף וכותב משפטים שלמים. הכנה לכיתה א' אינה כרוכה בהכרח בלימוד קרוא וכתוב ופעולות חשבון מתקדמות. מטרת ההכנה לחזק את המיומנויות הקשורות ביכולת לכתוב ולקרוא ובביסוס היכולות המוטוריות, הקוגניטיביות, החברתיות והרגשיות.

לדוגמא: אחזקה נכונה של העיפרון, יכולת לשלוט בעוצמה של הכתיבה, שימוש נכון במחק מבלי לקמט את הדף, אחיזה ושימוש נכון במספריים ובמחדד, כתיבת אותיות ומספרים בכיוון הנכון. התייחסות לשורות, לטורים ושוליים כחלק מההכנה לכתיבה במחברת, תיוק דפים בקלסר כך שלא ייתלשו ועוד. ההכנה יכולה לעשות במסגרת פרטנית או קבוצתית, בה מתנסה הילד בקבלה ומתן משוב מהמורה ומילדים נוספים, לומד כללי התנהגות בקבוצה, כמו: להרים את היד ולהמתין לתורו ועוד. לסיכום, גם אם הילד יודע לקרוא ולכתוב אין הדבר מצביע על כך שהוא מוכן לכיתה א'.

 

מהן היכולות הבסיסיות הנדרשות מהילד העומד ללמוד בכיתה א'

  •  עמידה בדרישות של מסגרת עם חוקים וכללים – זמן שיעור, הפסקה, שעורי בית
  •  דחיית סיפוקים – הליכה לשירותים בזמנים מוגדרים, קבלת רשות לדבר
  • יכולת התארגנות – המתבטאת בהתארגנות של הגוף, בארגון חפצים ובתארגנות עם זמנים
  •  הקשבה וריכוז לאורך זמן
  •  ישיבה ממושכת, ללא תנועה

    ילד שאינו עומד בדרישות הרשומות, חשוב שיקבל מענה מקצועי בהתאם לקושי הסובייקטיבי שלו.

 

מתי כדאי להתייעץ עם איש מקצוע?

באחד מהמקרים הבאים:

1. קושי בויסות הרגשי (התפרצויות כעס, בכי או צחוק בלתי נשלטות).
2. קושי בוויסות התחושתי (לעיתים רגישות יתר ולעיתים תת רגישות) למגע, לרעשים, לאור, לטעמים ועוד.
3. קושי לשבת ולהתרכז .
4. קושי בהתארגנות (עם הגוף או עם חפצים).
5. קושי בקבלת סמכות וגבולות.
6. קשיים חברתיים (ביישן, מופנם או שתלטן).
7. הימנעות משינויים ומהתחלות חדשות.
8. חוסר יכולת לפתח עצמאות ביחס לילדים אחרים בני גילו.
9. אם אתם ההורים חוששים, גם אם את לא יודעים להגדיר את הקושי.

 

pencil 878696 1920

 

מציאת האיזון בין סוג ההורות ורמת המוכנות של הילד

על סקאלת ההורות קיימים שני קצוות המבטאים סוגים שונים של הורות. ישנם הורים המחנכים את הילד להצלחה, השגיות ומצויינות בכל מחיר. סוג זה של הורות עלול ליצור לחץ הנובע מהדרישה לדעת קרוא וכתוב בגיל צעיר, דבר היוצר תחרותיות בגיל בו הילד אמור ליהנות מבילוי בארגז החול. הידע המוקדם עמו הוא מגיעים לכיתה א', יוצר פערים גדולים ועלול לגרום לילד לחוסר עניין, התעסקות בדברים אחרים בזמן השיעור ואף לריחוק מהחברים.

בקצה השני נמצאים ההורים אשר יוצרים שלא במתכוון תלות של הילד בהם ובסביבה הביתית, דבר שבא לידי ביטוי בקושי בהצבת גבולות, מניעת סלילת הדרך לעצמאות, עזרה בכל פעילות מינימאלית ועוד. לילדים שגדלים בסביבה זו, חסרות מיומנויות רבות הנדרשות כבר בשנה הראשונה ללימודים בבית הספר כגון: עצמאות, התארגנות והתמודדות עם סיטואציות חברתיות מורכבות.
הורות מיטיבה, הינה הורות המאפשרת מרחב בטוח להתנסות בחוויות חדשות, מטפחת בילד אמון בסיסי ביכולותיו לבצע פעולות התואמות לשלב ההתפחות שלו, מציבה בפניו גבולות וחוקים כלליים ומלמדת אותו לפעול בתוך עולם של ערכים וגבולות פנימיים.

 

הכנה לכיתה א' משמעותה -הכנה לבית הספר וגם הכנה לחיים

כיצד נכין את הילד שלנו לכיתה א'?

  •  נלמד אותו מערכת של חוקים וכללים שעליו לפעול על פיה
  •  נסביר לו מהן חובותיו ומהן זכויותיו
  • נאפשר לו לחוות את כל טווח הרגשות : שמחה, אכזבה, כאב, פחד, קנאה, הפסד והצלחה
  •  נלמד אותו איפוק: לחכות בסבלנות שנסיים לבצע פעילות מסוימת לפני שנתפנה אליו
  • נתכנן איתו לוח יומי ושבועי (חוגים, משימות, חברים ואירועים)
  • נשוחח איתו על קשיים ונלמד אותו דרכים לפתרון בעיות
  • ניתן לו אחריות על ביצוע מטלות התואמות את גילו (להתלבש, להתרחץ, לסדר את החדר, לפנות כלים ועוד
  • נעודד אותו מחד לעצמאות ומאידך לבקש עזרה כשהוא צריך
  • נפתח את יכולת הקשב והריכוז שלו באמצעות מגוון של משחקים
  • נלמד אותו ערכים של עזרה הדדית וחברות
  • נאפשר לו התנסויות חברתיות

 

למעשה, ההכנה לכיתה א' התחילה מהשנה הראשונה לחייו של ילדינו, ולכן הורים רבים מציידים את ילדיהם בארגז הכלים, שנים רבות לפני תחילת הלימודים בבית הספר. חשוב ומומלץ להמשיך ולהעניק לילד אהבה ותמיכה – חבקו אותו, הוא עדיין זקוק למגע שלנו, עודדו אותו לעצמאות, שוחחו עמו, שחקו איתו, שתפו אותו בחוויות שלכם מהיומיום, והשכילו להקשיב ותמוך בו כשהוא פונה לבקש עזרה. כאשר הילד משתף אתכם בחוויות שעבר בבית הספר ובכלל, אפשרו לעצמכם להיות עמו ברגע הנתון: לחוש את הכאב, השמחה ולעיתים התסכול שהוא חש והכי חשוב האמינו ביכולת שלו להתמודד עם שינויים, אתגרים, הצלחות, אכזבות וכשלונות. כל אלו הם חלק מחיינו ומחייו של ילדנו. יחד עם זאת, יש לשים לב כי ציפיותינו תואמות את היכולות הרגשיות והקוגנטיביות של ילדנו. אם אינכם בטוחים לגבי היכולות של ילדכם, מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע. דרישות גבוהות מהילד כמו חוסר דרישות ויצירת תלות עלולות לפגוע בביטחון העצמי של ילדכם.
בחופשת הקיץ כדאי לשוחח עם הילד לקראת הצפוי לו בכיתה א', לבדוק האם קיים חשש מסוים, למה הוא מצפה, האם הוא מתרגש וכדומה. ישנם ילדים שישמחו לדבר ארוכות ולעומתם אחרים יעדיפו לחוות את הרגע ולהתמודד עם האתגר החדש ברגע האמת. מידת ההכנה תלויה באופיו של הילד, בשלותו והקשיים עמם הוא מתמודד. חשוב כהורים להפריד בין הפחדים שלכם למצבו של הילד. במידה ולכם הייתה סיטואציה חברתית קשה אין זה אומר שהילד יחווה חרם או בידוד חברתי. הקנו לילד בטחון אמיתי – העבירו לו את המסר שאתם סומכים עליו ויודעים כי הוא יכול להתמודד עם כל מצב עם ליווי שלכם במידת הצורך.

 

הכנה מסוג שונה לתאומים או שלישייה

כאשר מדובר בתאומים או שלישייה, יש לאפשר לכל ילד את ההכנה הספציפית לה הוא זקוק, בהתאם לקשייו ולצרכיו הרגשיים, החברתיים, הקוגנטיביים וההתנהגותיים. ייתכן וילד אחד ישתתף בהכנה ארוכה, במטרה להתמודד עם קושי מסוים בעוד אחיו או אחותו, יעברו הכנה קצרה יותר.כאשר מדובר בתאומים או שלישייה, ייתכן והאחד יהיה זקוק למסגרת הכנה לכיתה א' והשני לא. ייתכן וילד אחד ישתתף בהכנה ארוכה ויקבל טיפול מקצועי במטרה להתמודד עם קושי מסוים בעוד אחיו או אחותו, יעברו הכנה קצרה יותר, רובה תעשה על ידי ההורים.
כאשר מדבררים לילדים את המצב, מומלץ להסביר להם כי מכיוון שכל אחד מהם ילמד בכיתה אחר עם מורה שונה, כך גם אופן ההכנה שמקבל כל אחד לקראת שנת הלימודים הראשונה בבית הספר.

 זכרו כי לכם ההורים יש את החשיבות הגבוהה ביותר בהכנה לכיתה א' ולחיים בכלל.

אז שיהיה לנו בהצלחה 

 רויטל לביא – פסיכותרפיסטית, מתמחה בטיפול רגשי וטיפול התנהגותי, מומחית באתר 2wins

ליצירת קשר עם רויטל וקבלת יעוץ ראשוני ללא עלות לחצו>> http://www.2wins.co.il/experts/item/117-revital-l

אולי תאהבו גם עוד פוסטים

השאירו תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם