חיזוק המערכת החיסונית של תינוקות, פעוטות, ילדים, מתבגרים ותאומים

מאת: רונית קינן - טיפת חלב פרטית בביתך

0 188

בין אם מדובר בעונת הקיץ, בעונת החורף או בעונות מעבר –  ישנן תחלואות שונות המאפיינות כל תקופה. ככל שמערכת החיסון תהיה חזקה יותר כך ההתמודדות עם מחלות תהיה קלה יותר. נושא זה הנו בעל חשיבות גדולה,במיוחד שמדובר בתינוקות קטנים, בתאומים או שלישייה ובפגים.

מערכת החיסון הנה מערכת מורכבת, הכוללת מערכות תקיפה ומערכות זיכרון לטווח קצר ולטווח ארוך. הגוף שואף לאיזון המערכת כדי שלא תהיה חלשה יותר כתוצאה מחרדות, תזונה לקויה, מצבי דחק ,מחלות מסוימות או פעילות עודפת של המערכת דבר שבא לידי ביטוי באלרגיות. התנאים האופטימאליים כוללים:תזונה בריאה ומאוזנת, עשירה בנוגדי חמצון ויטמינם ומינרלים והסרת הגורמים המפריעים (תזונה מתועשת, עשירה בסוכר, שומן ונתרן) , וכן טיפול במצבי דחק יאפשרו מצב בו מערכת החיסון תעבוד במיטבה.

חשיבות המגע לחיזוק המערכת החיסונית בקרב תינוקות, תאומים ופגים

מערכת החיסון של תינוקות שזה עתה נולדו אינה שלמה וזקוקה להגנה המצויה בנוגדנים שבחלב אם ובעיקר לקולסטרום (החלב הראשוני שעשיר בנוגדנים). לתינוקות שאינם יונקים מומלץ לתת פרוביוטיקה ייעודית לתינוקות המכילה פרהביוטיקה (המזון עליו מתרבים החיידקים הפרוביוטים שהם למעשה סיבים מסיסים וזאת רק במידה והפורמולה אותם הם מקבלים אינה מועשרת בפרוביוטיקה) . במידה ואחד התינוקות יונק והשני ניזון מתחליף חלב, מומלץ להתייחס לכל אחד בהתאם.
במידת הצורך ובמטרה לחזק את המערכת החיסונית בתקופות המועדות לפורענות, ניתן להשתמש גם בתוספי מזון כגון ויטמין C, אבץ וויטמין D החשובים לתפקוד מערכת החיסון, ובצמחי מרפא, הממריצים את זרימת הדם בגוף וכך מסייעים למערכת החיסון להגיב מהר ביעילות ובמהירות לפולשים. את חלקם ניתן לקחת למניעה וחלקם רק במצב אקוטי. צמחים לדוגמא: אסטרגלוס, אכינצאה וסמבוק (יש להוועץ עם נטורופת או הרבליסט!) .

אחת הדרכים לחזק את המערכת החיסונית היא באמצעות מגע, המפחית חרדה ומוריד רמות הורמוני סטרס בדם שלאורך זמן יכולות להחליש את מערכת החיסון. במצבי מתח, חרדה או כאשר חווים רגשות שליליים לאורך זמן, מופרשים ההורמונים אדרנלין, נור אדרנלין וקורטיזון המעכבים את פעילות הלימפוציטים וכך גורמים להאטה במערכת החיסונית שלנו . מגע של ההורים או של הדמות המטפלת חשוב במיוחד במקרה של פגים השוהים בבתי החולים. במחקר שנערך בנושא ניתן עיסוי ל 11 פגים (בנים) במצב בריאותי יציב, המאושפזים ביחידה לטיפול נמרץ פגים. בדיקות דם להערכה נלקחו מהם 45 דקות לפני העיסוי ושעה לאחר סיום העיסוי. התוצאות הראו כי רמות הקורטיזול (ההורמון המופרש במצבי דחק/מתח) בדם ירדו בעקביות לאחר העיסוי.( 1993 Acolet et)
במחקר נוסף שנערך בנושא, 6 פגים שקיבלו 15 דקות עיסוי 3 פעמים ביום במשך 5 ימים רצופים, הראו הפחתה בביטויים התנהגותיים של דחק (stress) בהשוואה ל–16 פגים בקבוצת ביקורת. חמשת ימי העיסוי נקבעו על סמך ניסיון מחקרי קודם שהראה כי פרק זמן זה יעיל לשיפור גדילה והתפתחות של פגים. (Hernandez-Reif et al, 2007)

 

 

 

פעוטות וילדים – תזונה היא העיקר!

אכילת ירקות ופירות באופן קבוע הנה תעודת ביטוח לצריכת ויטמינים ומינרלים  שהכרחית לגופם של פעוטות וילדים. מומלץ להפחית ככל שניתן במתן פחממות הפשוטות והמעובדות לדוגמא –סוכר לבן וחום, דבש, ממתקים שתיה ממותקת, במאפים בדגני בוקר רבים, באורז לבן לחם לבן ועוד .
סוכר גורם להחלשה ועקב כך האטת התנועה של כדוריות הדם הלבנות (מאקרופג'ים) מצב המשפיע באופן שלילי על יכולתן לתקוף וירוסים ועל כמות הנוגדנים בגוף. בנוסף, אכילת פחמימות פשוטות גורמת לדילול של ויטמינים כגון ויטמיני B וויטמין C, החשובים מאוד לתפקוד מערכת החיסון. ככל שנאכל יותר פחממות פשוטות (סוכר) כך נדלל יותר את המאגרים הללו.
בזמן מחלה מומלץ להימנע מצריכת פחמימות פשוטות אילו באופן גורף ואף להגביר צריכת פחמימות מורכבות המכילות סיבים, אנטיאוקסידנטים ופיטוכימיקלים שאינם נמצאים בפחמימה המעובדת לדוגמא: אורז מלא, לחם מלא, כוסמת, גריסים, שיבולת שועל (קוואקר), קינואה וקטניות (עדשים, מש, חומוס ועוד).

איך נוכל להשפיע על ילדים לצרוך מזונות עשירים ואיכותיים ומה עושים במצבים בהם ילד אחד צורך מאכלים בריאים באופן קבוע בעוד התאום השני מסרב להיחשף לסוג מאכלים מסוים?

 

 

 

להלן מספר דרכים להפוך את חווית האכילה למהנה ועל ידי כך להשפיע על סוג המאכלים שהילדים צורכים, חשוב להרכיב לכל אחד מהתאומים את התפריט המתאים לו

 הכינו להם צלחת של פרות בשלל צבעים במקום ממתקים
 הכניסו מקלות של ירקות בכוס חד פעמית עם או בלי מטבל בצד. בשלב ראשון אפשר לצייר באמצעות צבעים תואמים על הכוס במטרה להפוך אותה לכוס אישית לכל ילד
 הכינו יחד ארטיקים מפרות טחונים בתבניות המתאימות לכך וכך תספקו את הצורך במתוק
 היו יצירתיים – קשטו את הצלחת באמצעות האוכל ורתמו גם אותם למשימה
 כדאי להסביר לילדים (בכל גיל ובהתאם לרמת ההבנה) מדוע חשוב לצרוך מאכלים מסוימים ומהו הנזק הנגרם מאכילת מאכלים מסוג אחר (השפעה על שיער ארוך וזוהר, חיזוק העצמות והשרירים דבר שישפיע על התנהלות נכונה יותר במהלך חוג כדורגל)
 שמשו דוגמא אישית ! זכרו, גם אם בתחילת הדרך הילד לא ייהנה מההיצע והשפע הקולינארי הבריאותי, במשך הזמן הוא יתחיל לחקות אתכם.
 הרבו באכילה משותפת – קיום ארוחות משפחתיות יתרום לאווירה בבית וגם יאפשר לכל אחד מבני המשפחה לשמש דוגמא אישית, כולל לכל אחד מהתאומים/שלישייה או אחים גדולים.
 הכניסו דגן מלא חדש לארוחה: ערבבו אורז לבן עם מלא, השתמשו בקינואה כמצע למרק במקום קוסקוס, קמח כוסמין במקום הלחם הלבן.

הטענה הרווחת היא כי ישנם ילדים הזקוקים לכ 15 חשיפות למזון עד שיסכימו להכניסו לפיהם ולכן, כל שינוי של תזונה דורש סבלנות. כאשר מדובר בתאומים או שלישייה וגם אם יש אחים נוספים בבית, מומלץ לתת חיזוקים לפעוט או לילד שלוקח חלק בחוויה הקולינארית החדשה במטרה להשפיע על האחים הנוספים.
השתייה המומלצת היא מים וחליטות צמחים ללא תאין (כמו תה שחור וירוק). במידה והילד מסרב לשתות מים, אפשר להגיש לו קנקן שקוף עם מים צוננים בהם מגוון של פרות וקרח שיעניקו למים ניחוח וטעם מרעננים.

מתבגרים ומבוגרים

אנו חיים בחברה שבה יש תזונה "עודפת חסרה" ומוקפים בשפע של מזון מעובד תעשייתי המכיל שפע של חלבון, שומן, פחממות ונתרן אבל דל ברכיבים החיוניים לגוף החי כגון: ויטמינים ומינרלים, נוגדי חימצון ובפיטוכימקלים אשר עוזרים לשמור על מערכת חיסון חזקה.
ישנם מזונות הידועים כמעודדים ייצור של ליחה בגוף כגון מוצרי חלב (פרה, עיזים ועוד) ומוצרים העשויים מחיטה (קוסקוס, בורגול, פסטה גם אם היא מלאה).ברפואה הסינית נוהגים לייחס ייצור ליחה למזונות נוספים כמו סוכר, פרות הדר, בננות ובוטנים (במבה). למרות שלטענות אילו אין עדיין ביסוס מחקרי, לאור נסיון קליני רב שנים נהוג בתחום הרפואה המשלימה להסיר מזונות אלו כדי לחזק את מערכת החיסון.
גם מצבים של מתח נפשי (לחץ בבית/בעבודה, דכאון) או גופני (פעילות גופנית מופרזת, עבודה פיזית קשה) משפיעים על חזקה של מערכת החיסון. גם במקרים מסוג זה, ישנה משמעות לתזונה שאנו צורכים. תזונה מעובדת ומתועשת ושימוש בקפאין בכמות מופרזת עלול להחליש את מערכת החיסון בכך שהוא גורם להפרשת הורמוני סטרס כמו אדרנלין כאשר נצרך בכמויות גדולות. הקשר בין התפתחות מחלות ומצבי סטרס וחרדה ידוע ומוכר היטב בחוגים ברפואה המשלימה ובהחלט ניתן לו את המקום בטיפול.

כהורים לתינוקות,פעוטות, ילדים ומתבגרים חשוב שנדאג שבבית יהיה אוכל טרי ומזין, ולעודד תזונה נכונה ופעילות גופנית ולהוות דוגמא אישית. כאשר קיימת בעיה במערכת החיסון, עלינו קודם כל להתייעץ עם רופא או מטפל מנוסה בטרם צורכים תוספי מזון או צמחי מרפא בין אם מדובר בילדים או מבוגרים.

 

רשימת מתכונים לדוגמא לכל גיל לנשנוש אחה"צ

תינוקות

החל מהגיל שבו ניתן לאכול מאכלי אצבעות (סביב גיל 8-9 חודשים):
– פרות רכים חתוכים לפלחים (מלון, בננה חצויה לאורך)
– כריך עם טחינה וסילאן, שקדיה ודבש (מגיל שנה!), ריבה ללא תוספת סוכר (לא דיאט!) עם שקדיה/ממרח קשיו.. ממרח שוקולד בייתי.
– מאפינס ביתיים על בסיס קמח כוסמין עם פרות (בננה, תפו"ע)
– עוגיות נימוחות (על בסיס קמח שקדים למשל)

פעוטות וילדים

ככלל, כדאי תמיד להציע פרות טריים! – פשוט ונוח גם לקחת לגינה באריזה אטרקטיבית במקום שקית חטיפים וממתקים.
– תפוחי עץ מיובשים.
– חטיפים מזינים על בסיס תמרים ואגוזים ללא תוספת סוכר ושומנים מוקשים
– אגוזים עם פרות יבשים : צימוקים, תמרים, משמשים, תאנים, (מומלץ אורגניים שאינם מכילים גופרית ותוספות נוספות) ואגוזים כשהגיל מאפשר (ניתן כמובן לטחון לבד).
– שייקים על בסיס פרות וחלב שקדים (ניתן להשתמש גם בשקדיה)
– שלגונים בייתים – על בסיס פרות טחונים ומוקפאים בתוך מיכלים לשלגונים
– גלידה בייתית – על בסיס פרות וחלב שקדים (מקפאים מראש פרות חתוכים וטוחנים בבלנדר עם נוזל כמו מיץ תפוזים או חלב שקדים/אורז).
– עוגיות טחינה, שיבולת שועל (במקום סוכר ניתן להמתיק במייפל טבעי, סוכר קוקוס, סילאן או מיץ תפוחים)
– מרצפן בייתי

לא מומלץ ללכת שולל אחר חטיפי אנרגיה מסוימים, המציעים ממתק לכל דבר במסווה של בריאות, רובם מכילים כמות גבוהה של סוכר, מלח (לחיזוק טעמים) ושומן מוקשה/חצי מוקשה שהוא שומן טרנס למעשה, בשונה משומנים אחרים חומצות שומן טראנס אינן חיוניות לבריאות האדם, הן נשארות בזרם הדם זמן רב יותר ונוטות להצטבר בכלי הדם ומגבירות את הסיכוי למחלת לב.

ילדים גדולים ובני נוער

– גרגרי חומוס עם כמון ומלח
– אדממה
– אגוזים לא קלויים ולא מומלחים
– פופקורן

* במהלך מחלה מומלץ להסיר מאכלים מתוקים במטרה לאפשר לגוף מנוחה ולא להפציר בילדים שאינם רעבים לאכול אם אינם רוצים בכך, הם פשוט קשובים לגוף יותר מאיתנו, שימו לב שחיות בטבע אינן אוכלות כשהן חשות ברע, הן מסתפקות בשתייה. (כמובן שבהשגחתו של הרופא המטפל),
ילד שמביע רצון לאכול יוכל להתחזק ממרק כתום, מרק ירקות עם הרבה עשבי תיבול שנותנים לו הרבה מינרלים, מרק עוף, אורז, ירקות כתומים ופרות יספיקו.
וכמובן שתייה מרובה תמיד חשובה.

לבריאות!

You might also like More from author

Leave A Reply

Your email address will not be published.